Wat ben ik nog waard voor mijn organisatie?

Heb je je ooit afgevraagd wat je nog waard bent voor je organisatie? Hoe bepaal je die waarde eigenlijk? En hoe houdt of vergroot je die waarde? Het wordt tijd dat we stoppen met praten over salaris of uurtarief, maar uitgaan van de werkelijke waarde!

Waarde is wel een lastig begrip. Het gaat er opeens niet meer om wat iets kost, maar wat iets waard is. Wat voor mij veel waard is, kan voor een ander waardeloos zijn. Je kunt de echte waarde van iets dus alleen samen bepalen.

Mijn idee, opmerking of daad kan voor een ander wel eens een fortuin waard zijn. Maar hoe koppel ik daar vooraf een waarde aan? Routinewerk kan ik nog uitdrukken in resultaten en daar een vaste waardering voor afspreken. Al het andere is vooraf niet te waarderen. Want hoe vaak moeten wij dingen doen die we vooraf niet hadden gepland of verwacht? Waarom rekenen we alles dan toch het liefst af tegen een vooraf vastgesteld uurtarief of arbeidsloon?

Laten we op zoek gaan naar een andere manier van belonen. Dus niet gebaseerd op een functiebeschrijving of het aantal te werken uren, maar op de werkelijke waarde.

Arthur Kruisman en ik zijn al gestart, wie volgt?

Ter inspiratie een stukje over waarde van Bas Haring:

2 thoughts on “Wat ben ik nog waard voor mijn organisatie?

  1. ….een werkelijke vrije denker benadert zaken niet in de “lijdende vrom”, maar kent zijn waarde en kiest zijn weg. De eventuele organisatie heeft de vruchten ervan maar te accepteren. In de context van employment, employability en samenwerking is het inderdaad een licht ander verhaal. Het individu dient zich dit geregeld af te vragen, inderdaad. Is het antwoord niet positief, dan veranderen of verkassen…

Geef een reactie

